Berdebu-debu blog saya, Nak sembang pasal TTC

Assalammualaikum wbt,

Berkepuk2 rasanya blog  saya ni. Sekian lama tak menulis dan mengikuti blog dan harini, 30hb October 2012 terasa nak menulis tetiba.
Mungkin tiada apa sangat yang perlu dituliskan tapi, keinginan nak menulis tu membuak tetiba lepas makan tengahari.


Actually, just nak share tentang kehidupan TTC yang rasanya dah masuk setahun lebih. Ada diantara kawan2 yang TTC berjaya hamil dan ada jugak yang masih sekapal dengan saya. Dan ada jugak yang buat masa ni nak berundur seketika dari TTC. Haaaa.. TTC ni sebenarnya, trying to conceive. Orang yang berusaha hamil, biasanya akan tahu maksud TTC ni. Hihi. Kalau tanya doktor pun, kebanyakkan doktor tak tahu apa makna TTC ni. So people out there, ramai sebenarnya yang TTC ni tau. Doakan kami yaaa.. Terima kasih.

Dan lagi 1, sekarang saya tergerak hati untuk makan FertilAid yang ramai jugak pengguna US yang TTC dah berjaya hamil dengan pil ni. Dan sebelum ni, doktor yang merawat saya pernah memberi saya 1 ubat ni. Selain EPO lah.. Itu macam biasa kena makan masa 1st day period hingga subur. Jadi, cerita tentang 1 ubat tu, ianya adalah metformin. Tak silap saya ianya ubat untuk pesakit PCOS dan untuk pesakit diabetis. Haaa.. Pesakit Diabetis? Saya xde sakit tu, cumanya doktor bagi ubat tu sebab masalah hormon. Tapiiii.. Ubat tu membuatkan saya pening, loya, pitam, x larat bila makan. So, stop n saya jual pada yang lebih memerlukann.. Sebabnya bila saya jumpa doktor pakar yang lain, katanya metformin ni ubat untuk pesakit yang ada diabetis. Trooot.. Trooot. Ubat tak sedap tu dah stop. So now nak try for fertilAid. Lumiglow?? Yeahhh.. Syukur alhamdulillah. Dulu period lama delay. Lepas dah pakai Lumiglow secara konsisten dan berterusan, period pun xde delay lama2 dah. Cuma, as usual, saya still ada masalah dengan hormon progesteron. Bak kata member TTC saya... Hihi. sebab suhu asas badan saya agak low je. Dan pemakanan yang saya perlu amalkan adalah sayur-sayuran hijau seperti brokoli atau berdaun dan tinggalkan yang putih. Dan elakkan laksa(luluh jantung, feveret tuuu), ikan keli (xde pun xpeee), gulai lemak putih (memang jarang makan) dan sayur berangin. Kena AVOID. Jadinya perlu di ingatkan selalu makanya tertulis lah di dalam blog saya ni. Lagi 1, timun dan kubis putih tu pun penyumbang keputihan yee.. Memang jarang dah makan tu rasanya. Dan bawah ni gambar FertilAid tu. Husband n wife kena makan. So, dah bagitahu husband n husband sendiri baca review. Dan dia pun setuju nak makan.. Alhamdulillah.



Alhamdulillah, lepas sapuan Lumiglow bagi period yang tak tetap macam saya, Lumiglow boleh bantu untuk tetapkan kembali seperti wanita yang normal.

Baru nak cuba 1st November 2012 nanti. Mudah-mudahan Allah permudahkan usaha kami suami isteri.


So, tunggu dan tunggulah hasilnya tak lama lagi ye. InsyaAllah, Allah swt sayangkan kita yang tak henti2 berusaha..
Bagi mama yang dah berjaya hamil selepas TTC, doakan kami pula ye. 

Ya Allah Ya Zaljala Liwal Ikram, Makbulkanlah semua hajatku dan redhaikanlah aku.... Aamiin.

-zrahos-
zrahos (^,^)y

14 comments:

  1. insyaallah..
    moga ada rezeki lepas ni...
    aida doakan..

    ReplyDelete
  2. insyaallah kak..semoga ade rezeki utk akk..amin ya rabb..bby dust utk akk..:)

    ReplyDelete
  3. Aamiin.. InsyaAllah.
    Wah.. tak sangka sepantas ini comment nya.

    ReplyDelete
  4. aamiin..insyaallah ada rezki untuk kita semua nanti..

    ReplyDelete
  5. Salam,
    Saya dah start makan fertilaid start awal bulan oct ni n sofar nk kata ada kesan xtau lagi. N ari ni dh period first day so xde rezeki tuk saya lagi.sb period saya mmg regular tapi dh detct pcos.weight saya still dlm bmi. N sbelum ni saya dh try biodex for 4 mnths alhamdulillah mmg ada beza dgn clomid.berat bdn turun n period on d dot xpenah miss cuma lastmnth saya lewat 9 hari mayb sb saya tgh stress ngn keje yg kejar dateline. Saya nk try lagi fertilaid this november. Saya harap puan dapat update bila dh start makan yerk n bolelah kita berkongsi pengalamn.
    Ebole email saya ke ashafina@gmail.com

    Alia

    ReplyDelete
  6. Salam sis ashafina. Owh, awak pun start makan fertilaid ni awal October ye.. Tak pa, kita sama2 usaha kan.. Sebab saya dan husband dah review a few product n nampak yg fertilaid ni agak membantu. Cuma xtau lah dapat membantu kita ni ke x kan.. Clomid x pernah try lagi, so far, ada member TTC saya dah try for 1st time untuk clomid n berjaya hamil. Tumpang happy tauu. Pasal fertilaid ni pulak kan, banyak review mengatakan ianya perlu diambil dalam 2-3 bulan untuk hasil yang maksima.. So, dah ada jalan, y not kita try. Betul x? Same goes to you ashafina, kalau ada goodnews, share tauuu. By the way, terima kasih utk pendapat ya. =)

    ReplyDelete
  7. Salam..
    Bole saya tau perkembangan terbaru sis nitAndy selepas Fertilaid? Saya tak tau jika fertilaid ok ke tak tuk saya..ovulation day saya jdi hari ke 22 sepatutnyer hari ke 14-17 sb cycle saya 30-31 ari.. and kini saya dah lewat period 16 hari and upt -ve semalam..sedih saya memikirkan kerana beberapa hari sebelum ni lendiran putih bersama coklat cair keluar tuk 2-3 ari dan kemudian stop. saya sangkakan nk period tapi xde tanda2..cume saya kurang selera makan je sekarang ni dan senak perut sikit kdg2..
    Pening saya memikirkan adakah saya hamil atau tidak..
    so sekarang ni saya nk try pulak Lumiglow..mana tau period saya akan turun jika saya tiada rezeki bulan ni..
    satu lagi bole saya tau mcm mana sis tangani masalah keguguran rambut? PCOS mmg sebati dgn keguguran rambut kan?
    saya cuma ambik biotin n saw palmetto tapi mcm tu jugak..
    Okla..pls update to us about Fertilaid soon yea..
    Saya doakan semoga impian kita untuk mendapat anugerah Allah yg xternilai ni di makbulkan ..Amin...
    Ikhlas...Ashafina..

    ReplyDelete
  8. Haiii ashafina. Alhamdulillah perubahan selepas mkn fertilaid memang terasa bila "pelincir" tiap kali bersama tu ada dan suami pun rasakan kelainannya. Dia rasa banyak masa nak shoot. Hihi.
    Masih menunggu hasil. Ikutkan dah 2 botol tapi husband haritu skip makan sebab demam seminggu lebih, tu yang tunggu dia punya habis sekali. Then order lagi. InsyaAllah x lama lagi harapnya keluar goodnews.. Aamiin.

    TQ ashafina prihatin baca posting sy. =)

    ReplyDelete
  9. saya ada menggunakan lumiglow...sekarang ni harga nye mahal sgt rm198 tahun lps beli just rm150..survey2 dapat lah harga murah kat fb seindah suria butik 1 botol rm180 free postage..sy siap order 2 botol..servis pun terbaik yang nak try guna lumiglow sy syor kan beli dengan seindah suria butik atau pun sms jer 018-7746736,kawan2 sy pun ramai y beli dengan dia...setiap pertanyaan akan di balas dengan cepat senang nak berurusan..sy nak ajar satu cara kalau nak beli lumiglow untuk 1 bulan just sms (2botol rm355)mesti dapat sebab yang sms mcm tu hanya regular costumer jer...yang xsms mcm tu harga 2 botol tetap rm360...sy nak kongsi lumiglow ni mmg ok sy xperiod 2 tahun lps je gn 5 hari terus kuar period hapy sgt..SELAMAT MENGGUNA N BERJAYA HAMIL

    ReplyDelete
  10. saya pengguna lumiglow jg...da 1 botol habis,tp sy xperiod2 lg...da 3bln xperiod..nak kata hamil tu,xlah....mcmn ek...risau jg lumiglow xberkesan untuk saya...coz sy beli 3btl.....tawakal je lah....

    ReplyDelete
  11. sy tgh try fertilAid ni..tapi baru makan 1/2 bulan...harap2 berjaya...semoga sy dan rakan2 TTC yg lain akan mendpt berita gembira dibulan ramadan nanti..sy beli online kat iherb.com (website oversea)...murah dari harga pasaran kat malaysia ni...kalau nak dapat diskaun hingga $10, boleh guna giftcode ni RRN829...giftcode ni hanya untuk first time beli jer...second time beli tak boleh guna dah...selamat mencuba kpd saya dan rakan2 TTC...aminnnn

    ReplyDelete
  12. UPT tester murah(rm1.00) dan OPK tester murah(rm1.20/pc), boleh pm atau layari blog saya kit-ujian-kehamilan-murah.blogspot.com/
    (cara penggunaan pun diberi sekali), produk sy ini menguji adakah anda hamil-(upt) dan mengetahui masa subur anda dalam usaha mendapat zuriat(opk) secara amnya,
    SMS/WASSUP 0148004302

    ReplyDelete
  13. Hi, Great information! Would you please consider sharing my link to your readers? Please email me back at haileyxhailey gmail.com.

    Thanks!
    Hailey

    ReplyDelete